niedziela, 2 grudnia 2012

Skuteczne Szkolenie twojego Psa


Psy muszą wiedzieć, co mogą, a czego nie mogą robić, tak by tyły w harmonii z ludźmi i innymi zwierzętami domowymi.

Szkolenie nie jest ani działaniem nienaturalnym, ani nie tłumi psiej osobowości. W rzeczywistości psy pragną porządku i kierowania. Ich zwierzęca i stadna natura oznacza, że oczekują, by jeden członek ich grupy społecznej był wyraźnym przywódcą. Oznacza to, że szkolenie twojego psa będzie dużo łatwiejsze, gdy ustanowisz siebie i wszystkich innych domowników zwierzchnikami psa.

Szkolenie ma korzyści zarówno dla psów, jak i ludzi. Dobrze zachowujące się psy są łatwe we współżyciu; one dają przyjemność swojej rodzinie i innym ludziom, więc spędzają dużo czasu z ludźmi. Ponieważ zaś są społecznymi zwierzętami, uznają to za wyjątkowo skuteczną nagrodę. Nigdy nie jest za wcześnie, by rozpocząć szkolenie szczeniaka. Delikatną naukę możesz rozpocząć, jak tylko przyniesiesz szczeniaka do domu. Szkolenie domowe  oraz nauka jak bawić się łagodnie z ludźmi są dwiema najważniejszymi lekcjami dla szczeniaka.

W DRODZE. Jeśli twój pies będzie musiał jeździć w samochodzie, zacznij przyzwyczajać go od wczesnego wieku.

Szczeniaki trzeba także nauczyć życia w społeczności . Lekcje wdrażania pomogą twojemu szczeniakowi przyzwyczaić się do innych psów i ludzi oraz do zaakceptowania twojej władzy.
Praktyczną zasadą we wczesnym etapie szkolenia jest sprecyzowanie, czego oczekujesz od swojego zwierzaka, gdy on dorośnie. Czy będzie musiał często wchodzić po schodach albo jeździć w samochodzie. Ucz szczeniaka tych reguł i zadań już od wczesnej młodości.

NAJLEPSZE ZACHOWANIE SIĘ PSA. Skuteczna, ludzka tresura daje w rezultacie dobrze wychowanego i dobrze dostosowanego psa, którego obecność wokoło jest przyjemnością.

Psoty
Psy nie są złośliwe; gdy sprawiają kłopot to nie z powodu złych intencji. Większość zachowań, które ludzie uważają za złe, są to po prostu czynności, jakie psy zawsze robiły, takie jak szczekanie, gryzienie rzeczy, kopanie i ściganie innych zwierząt. Stają się one problemem, gdy psy to robią w niewłaściwym kontekście. To należy do nas, właścicieli psów, aby uczyć psy co jest właściwym zachowaniem w środowisku człowieka.
Przez wiele pokoleń, większość ras zostało wyselekcjonowanych tak, by wykazywały mniej dystansu i niezależności niż ich dzicy przodkowie. Selektywna hodowla sprzyjała takim cechom jak łagodność, chęć sprawiania przyjemności, zależność, zabawność i czułość. Tym urokliwym szczenięcym cechom towarzyszy zachowanie jak u szczeniaka, któremu często wydaje się, że wszystko mu wolno.

Rasa psa wpływa w pewnym stopniu na zachowanie (również to niepożądane). Teriery uwielbiają kopać doły, pasterskie i myśliwskie psy potrzebują wiele ruchu i mogą zrobić się niespokojne i niszczycielskie, jeśli go nie będą miały, bassety wykazują tendencję do wycia; charty i psy gończe zostały wyhodowane, by ścigać inne zwierzęta.

SZCZEGÓLNA HIERARCHIA. Szkolenie jest łatwiejsze, gdy pies wie, że jego miejsce w rodzinie jest podporządkowane wszystkim jej członkom, włącznie z dziećmi.

Jak psy sie uczą?
Jednym z podstawowych procesów, podczas których następuje uczenie się, jest związek pomiędzy zachowaniem się a jego konsekwencjami; gdy zwierzę zachowa się w pewien sposób, coś się zdarzy w zamian. Związek pomiędzy zachowaniem się a jego konsekwencjami może być albo pozytywny (nagroda) albo negatywny (kara). Wskutek powtarzania, pies wreszcie nauczy się związku i będzie odpowiednio reagował.

Nagroda
Pochwała (lub nagroda) zwiększa prawdopodobieństwo, że pewne zachowanie będzie się powtarzało. Zatem dobre zachowanie polepszy się, jeśli natychmiast po nim będzie następowała nagroda. To może być cokolwiek, co wysyła psu wyraźny sygnał aprobaty, na przykład pochwalenie, pogłaskanie lub poczęstunek. Gdy wykona się go poprawnie, pozytywne pobudzenie jest wspaniałym sposobem kształtowania zachowania się psa.

Określ co twój pies szczególnie lubi - może to być jedzenie, zabawki, pochwalenie, pogłaskanie, lub pogoń za patykiem - i użyj tego, co lubi najbardziej do motywowania go i nagradzania za dobre zachowanie. Zmieniaj nagrody - to uczyni proces uczenia się większą przyjemnością dla was obojga, a pies się nie zmęczy nimi.
Niektóre nagrody, takie jak jedzenie czy pochwała, są oczywiste. W wielu jednak przypadkach, psy i ludzie rozumieją inaczej rzeczy będące nagrodami. Na przykład, jeśli twój pies szczeka, by zwrócić twoją uwagę, ty możesz krzyknąć na niego, żeby był cicho. Twoim zamiarem była kara, ale twój pies widzi to inaczej. Będzie mu się wydawało, że osiągnął swój cel; nieważne na jak długo, ale zwrócił twoją uwagę na siebie. Podobnie, twój pies może trącać twoją rękę, gdy czytasz książkę. Jeśli go odsuniesz ręką, on nie będzie tego widział jako odrzucenie, które było twoim zamierzeniem, on zinterpretuje to jako nagrodę zarówno w formie uznania, jak i kontaktu fizycznego, to jest tego, czego chciał przede wszystkim. W obydwu tych sytuacjach ty mimowolnie nagrodziłeś niepożądane zachowanie się psa.

KARA
Kara także dotyczy związku pomiędzy zachowaniem się a konsekwencjami. Jednakże w tym przypadku konsekwencja jest niepożądana. Za każdym razem, gdy twój pies zachowa się w sposób niepożądany, konsekwencje są nieprzyjemne i to powinno zmniejszać takie zachowanie. Jednakże, aby kara była skuteczna, musisz mieć dowód, że zachowanie się zmniejszyło lub ustało. Jeśli nie, wtedy prawdopodobnie nie karzesz odpowiedniego zachowania.
Kara to trudne narzędzie do prawidłowego stosowania. Jeśli jest zbyt częsta lub zbyt surowa, jej rezultatem jest strach i agresja, które są przeciwnymi rezultatami niż te oczekiwane w uczeniu się. W każdym razie zawsze jest łatwiej nauczyć tego, co chcesz, żeby pies robił, niż karać za to, czego nie chcesz widzieć u psa.
Kara nie musi być w formie negatywnego działania; to może być po prostu brak pożądanego rezultatu. Na przykład, jeśli twój pies nie daje ci spokoju, by zwrócić na siebie twoją uwagę, odwróć się i zignoruj go, albo wyjdź z pokoju. Tylko gdy przestanie, powinieneś go pogłaskać lub pochwalić albo wrócić do pokoju, gdzie on jest. To będzie dla niego sygnałem, że jego taktyka niedawania spokoju nie działa, a spokojne, pasywne zachowanie jest tym, co zwraca twoją uwagę na niego.
Kara nigdy nie powinna być surowa lub fizyczna. Bicie psa lub wyzywanie go nauczy go tylko strachu przed tobą lub sprowokuje go do bycia agresywnym; nie zatrzyma to jego niepożądanego zachowania. Najbardziej skutecznym sposobem szkolenia psa jest stworzenie mu wielu okazji do robienia właściwych rzeczy i nagradzanie go, gdy je robi.

ZIMNA REAKCJA. Niektóre psy zachowują się w niepożądany sposób, na przykład skaczą do góry, by zwrócić na siebie uwagę właściciela. Ignorowanie psa, gdy tak się zachowuje, odbiera mu nagrodę, a jeśli robi się to konsekwentnie, powinno powstrzymać psa na zawsze.

POWTARZANIE DZIAŁANIA. Nagradzanie psa, takiego jak ten collie, za pożądane zachowanie - na przykład przyniesienie gazety - zachęci go do ponownego wykonywania tej samej czynności.

Czas i częstotliwość kary lub nagrody
Czas i częstotliwość nagrody czy kary ma istotne znaczenie. Jeśli chodzi o czas, nagroda musi nastąpić jak najszybciej, a z pewnością w ciągu 15 sekund od wykonania przez psa pożądanej czynności. Pamiętaj, zachowanie się psa jest czymś, co występuje przez cały czas, więc ostatnia rzecz, jaką wykona zwierzę przed otrzymaniem nagrody, jest tym, na co ty wpływasz. Opóźnienie 30-sekundowe może oznaczać, że pies zrobi coś jeszcze, nim nastąpi nagroda albo kara.

Na przykład, załóżmy, że twój pies gryzie twój but. Nie mów mu „zostaw to", a następnie „chodź". On idzie do ciebie, a gdy to zrobi, ty go karcisz za gryzienie buta. To go zmyli, po nieważ w jego umyśle on zrobił, co ty kazałeś: przyszedł do ciebie. On nie wie, że ty odnosisz się do jego poprzedniego działania, ponieważ on nie rozumie twoich słów. Aby skutecznie wyszkolić swojego psa, musisz zdawać sobie sprawę i unikać sytuacji, w których może zajść takie nieporozumienie.
Pozytywne zachowanie może być nagradzane lub karane w sposób ciągły lub przerywany, z różnymi rezultatami. Ciągłe nagradzanie oznacza, że za każdym razem, gdy zwierzę zachowa się w określony sposób, otrzyma nagrodę. Problem z taką formą nagradzania jest taki, że gdy nie ma już nagród, pies często zaniecha wykonywania danej czynności. Z drugiej strony, nagroda przerywana oznacza, że nie każde wykonanie czynności zostaje nagrodzone. Zamiast tego, nagroda może przyjść po dwóch razach albo po pięciu razach lub po wykonaniu
czynności przez określony czas — istotą jest, że nagrodę pies nie zawsze otrzymuje. To zwiększa szybkość i uporczywość wykonywania czynności przez psa, ponieważ on nigdy nic wie, czy tym razem będzie nagrodzony, więc nadal powtarza określone zachowanie się w nadziei nagrody.
Często jest to sposób na mimowolne wywoływanie i utrzymywanie nawyków złego zachowywania się. Rozważmy przypadek psa, który żebrze przy stole. Jeśli jest nagradzany w sposób przerywany, będzie nadal żebrał, chyba że nagrody zupełnie znikną. Jeśli nigdy nie będzie tak karmiony, przestanie żebrać. Proces wygaśnięcia nawyku odbędzie się, gdy po wyuczonej reakcji - w tym. przypadku żebraniu — już w ogóle nie następuje żaden element pobudzający, albo nagroda. Reakcja psa będzie występowała stopni wo coraz rzadziej i mniej energicznie.

„PATRZ NA MNIE"
Jedno zdanie, jakiego należy nauczyć-każdego psa, którego szkolisz, jest komenda „Patrz na mnie". Ma to służyć zwróceniu psiej uwagi na ciebie, tak byś mógł dać dalsze komendy.
Pies musi stać przodem do ciebie; wskaż na swoje oczy (trzymając
poczęstunek dla psa, aby zwrócić jego uwagę w razie potrzeby)
i powiedz „patrz na mnie".
    Spróbuj utrzymać kontakt
wzrokowy przez około 10 sekund.

Puść psa i nagrodź go. Powtarzaj często w różnych miejscach i przy różnych elementach rozpraszających jego uwagę.

Reguły i konsekwencja

Dwie najważniejsze rzeczy, jakie powinieneś zrobić, gdy szkolisz psa, to jest ustalenie jasnych reguł i przestrzeganie ich. Psy powinny wiedzieć, na czym stoją i czego od nich się oczekuje, ale nie będą rozumiały tych reguł, jeśli one będą egzekwowane, a nie wymagane jednego dnia, a następnego już nie. Wszyscy członkowie gospodarstwa domowego powinni znać te same reguły i obstawać przy nich. gdyż w przeciwnym razie psu wszystko się będzie myliło, a rezultatem będzie mimowolne złe zachowanie się psa.
Ustal reguły zgodnie z tym, co ciebie dotyczy; jeśli twoje podwórze jest zaniedbaną dżunglą, może cię nie obchodzić, że twój pies kopie tam ciołki, ale może doprowadzić cię do szaleństwa, gdy on będzie wskakiwał na meble. W takim przypadku możesz zignorować kopanie dołów, ale musisz nauczyć go trzymania się z dala od mebli.
Jest prawie niemożliwe powstrzymanie złego zachowania się, gdy nie jesteś' konsekwentny. Częścią bycia konsekwentnym jest stosowanie jednej komendy dla jednej reakcji. Na przykład, jeśli raz mówisz „chodź", drugi raz „przyjdź" albo „mały: chodź tutaj" twojemu psu wszystko będzie się myliło, a rezultat może być niepewny albo go wcale nie będzie. W takim przypadku wina nie leży po stronie psa, ale to wina twoja i komend, jakie wydajesz.

WSZYSTKO WE WŁAŚCIWYM CZASIE. Sprawienie, by pies zapracował na sprawy codzienne, których on pragnie, jest dobrym sposobem, aby łagodnie i stale wzmacniać twoje przywództwo. Ten       
np:golden retriever wie, że aby pójść na spacer, musi najpierw położyć się spokojnie i czekać na sygnał swojego pana. 

Pracując na nagrodę
Tak jak zachowanie się psa ma miejsce przez cały czas, tak też odbywa się szkolenie, czy to aktywne, czy mimowolne. Oznacza to, że nauka nie musi koncentrować się na długich sesjach. Zamiast tego, wszystkie codzienne działania i interakcje twojego psa mogą zostać użyte jako okazje do szkolenia. Skuteczną strategią, jest nauczenie go, że nic nie jest za darmo. Gdy on coś chce, musi zasłużyć na to. Gdy chce dostać swój posiłek, musi zrobić siad, zanim postawisz miskę, a następnie poczekać na komendę, zanim zacznie jeść. Stałe wzmacnianie twojego przywództwa tymi małymi, lecz silnymi sposobami, spowoduje, że twój pies będzie zawsze wyczekiwał na twoje instrukcje.
Jeśli ćwiczysz posłuszeństwo blokami, niech będą krótkie. Psy potrafią być czujne i skupione tylko przez około 20 minut. Lepiej jest zrobić dwie lub trzy sesje dziennie po dziesięć minut niż jedną półgodziną.

NIECH TO BĘDZIE ZABAWA. 
Psy nie potrafią długo się skupiać. Aby tresura była skuteczna dla psa i sprawiała przyjemność wam obu, niech sesje tresury będą krótkie i wesołe, potem nagrodź swojego psa ulubionym przysmakiem lub zabawą.


ZACZNIJ SZKOLIĆ SZCZENIAKA. Łatwiej jest nauczyć psa, co chcesz by robił, a czego nie chcesz wcale, gdy pies jest młody; trudniej jest poprawić ustalone nawyki u dojrzałego psa.



DZIAŁAJ SZYBKO. Nagana musi być udzielona psu natychmiast - to znaczy w ciągu 15 sekund od zrobienia niewłaściwej rzeczy - aby byt związek pomiędzy działaniem a karą.

ZWYCZAJE PRZY STOLE. Jeśli właściciele psa dadzą się ubłagać i będą karmić tego mieszańca teriera ze stołu, nagrodzą jego niepożądane zachowanie się i zachęcą go do powtarzania tego.







Brak komentarzy: